torsdag 26 juni 2008

Automatiska säljare


Som egenföretagare blir man ofta, ibland flera gånger per dag, uppringd av säljare som vill sälja både det ena och det andra. Hetast just nu verkar mobilt bredband vara.
Eftersom jag själv jobbat som telefonsäljare och dessutom vet att dessa, oftast ungdomar, i allmänhet bara har provisionslön så har jag stor respekt för deras slit och försöker bemöta dem schysst även om jag sällan köper något.
På senare tid har jag dock märkt två nya varianter som jag inte alls tror på. Den första är när säljföretaget har en dator som ringer upp flera möjliga kunder samtidigt. Är du den första av dessa kunder som svarar får du också tala med säljaren. Om du inte är så snabb på luren möts du bara av tystnad. Den andra varianten är att när du svarar så möts du av en automatisk röst som uppmanar dig att "trycka 1” om du vill höra erbjudandet. Otroligt irriterande! Gör du dessutom som jag som trycker av telefonen så fort jag hör en automatisk röst så ger de sig inte och låter datorn ringa upp igen, fler gånger. Min åsikt är att här bedrar snålheten visheten, och dessa metoder snarare skapar badwill för det säljande företaget. Alltså, Parlino med flera, sluta för h-e att automatringa till min mobil!

Inga kommentarer: