onsdag 9 juli 2008

Spännande sommarläsning

På sommaren tycker jag det är skönt att läsa annat än handlingar inför kommunfullmäktige eller balansräkningar. Därför gör jag ofta en raid till kommunens utmärkta bibliotek och lånar på mig en bunt böcker. Själva låneprocessen kan beskrivas som slumpartad och irrationell och består av en titt på vagnarna för ”nyligen återlämnat” (då har ju andra låntagare gjort grovjobbet) och planlöst vandrande bland hyllorna, i första hand deckare och biografier. Resultatet brukar bli en salig blandning av kända och (för mig) okända författare. Ibland är ju naturligtvis böckerna rena kalkonerna men ibland gör man fynd. Så gjorde jag även denna sommar och har nu börjat avverka de första böckerna. Den första boken var ingen höjdare men jag tipsar gärna om den andra som jag tyckte var väldigt spännande och välskriven.

Boken heter Intrång och är skriven av en författare som heter David Morrell. Handlingen utspelas under en natt vid New Jerseykusten när en grupp forskare av övergivna byggnader tar sig in i ett gammalt hotell som snart ska rivas. Där inne upptäcker de hemska och märkliga saker...

Jag måste erkänna att jag aldrig hört talas om David Morell tidigare. Efter lite research, bl a på hans hemsida får man reda på att han är mest känd för boken First Blood. Just det, boken som ligger till grund för filmen Rambo. Den filmen är ju inte direkt min stil men boken Intrång rekommenderas som sagt för den som vill ha lite spännande sommarläsning.

Inga kommentarer: