söndag 13 juli 2008

Synkad TV-reklam

Känner du igen situationen? Du sitter och tittar på en film på en reklamkanal. Det blir reklampaus. Du lutar dig mot soffbordet och får tag på fjärrkontrollen för lite ”reklamzapp”. Vad hittar du? Jo, nästan samtliga av övriga reklamkanaler sänder även de, reklam!
Detta fenomen har drabbat mig så ofta att jag blir mer och mer övertygad om att reklampauserna är synkade mellan de olika reklamkanalerna. Tanken är förstås att ”om det är reklam på alla kanaler kan tittaren lika gärna stanna där han redan är, och konsumera vår reklam”. Jag har även stött på samma sak när det gäller reklamradio.

Missförstå mig inte nu. Jag är absolut för mångfald och reklam i både radio och TV. Jag blir bara lite nyfiken hur de gör? Finns det ett jobb som tituleras ”reklamkoordinator” eller vad?

Inga kommentarer: