tisdag 12 augusti 2008

Uffe med utkik över Österlen

Min svenska favoritartist alla kategorier är Ulf Lundell. Jag har de flesta av hans skivor och böcker och har sett ett otal konserter. Jag tillhör den grupp svenska, medelålders män som när vi säger ”Uffe” tar för givet att alla vet vem vi talar om. Att får höra honom spela favoritlåten ”Isabella” live, vilket inte händer så ofta, får huden på armarna att knottra sig och lyckan är fullkomlig.
Nu är Uffe förbannad. Kivik Art Center, som ligger granne med hans gård, vill uppföra en skulptur i form av ett 16 meter högt utkikstorn i sin skulpturpark. Uffe betraktar det som ett hemfridsbrott och tycker att det borde krävas byggnadslov för tornet. Ser man tornet som ett konstverk så behövs dock inte det.
Man kan tycka vad man vill om tornet och jag har full sympati med hans önskemål om avskildhet men här är han faktiskt ute på djupt vatten, särskilt med tanke på hans egen profession. Jag gillar som sagt det mesta han gjort men har också full respekt för att alla inte delar mina sympatier och samma sak borde gälla för honom.
Sedan är det en helt annan sak att ”konstverket” i sig liknar ett hopptorn på anabola och är grymt fult...

Inga kommentarer: