onsdag 15 oktober 2008

Volvo Ocean Race – en våt dröm

För några dagar sedan startade Volvo Ocean Race, en kappsegling jorden runt. Tävlingen har etappmål som Kapstaden, Singapore, Rio de Janeiro, Boston och inte minst Göteborg och Stockholm.
Sverige har stora intressen i tävlingen. Förutom att Volvo är huvudsponsor så har Ericsson två båtar med, den ena med nordisk besättning och den andra med internationell. Tidigare erfarenheter visar att det här är väl investerade pengar för de flesta multinationella företag som deltagit tidigare. Det ger effekt inte bara gentemot kunder och marknad utan även inåt i organisationen där det främjar sammanhållningen, inte minst mellan dotterbolag i olika länder och världsdelar.

För alla som, liksom jag, fuskat lite med havskappsegling så är nog det här det ultimata äventyret.
När jag ser bilder från tävlingen så kan jag känna hur seglarna känner sig, fast ändå inte. Mina erfarenheter sträcker sig så långt att jag vet vad som krävs men ändå inte.
De här gossarna, för den här gången är det bara killar, ska driva dessa fartmaskiner dygnet runt, genom stiltje och storm, i tropiskt hetta och iskalla farvatten och hela tiden ligga på gränsen till vad båt och besättning klarar. Stentufft!

Om jag skulle vilja vara med? Skulle man (i fantasins värld) bli tillfrågad så skulle jag nog aldrig förlåta mig själv om jag tackade nej. Det optimala skulle ju vara en ”snäll” etapp som mellan Rio och Boston. Men eftersom frågan inte kommer att ställas så får jag väl nöja mig med att segla hemma i badkaret fyllt med enbart iskallt vatten.

Tävlingens hemsida hittar du här.

Relaterat: SvD, DN, DN, AB.

Inga kommentarer: