torsdag 20 november 2008

Rödebyfallet avgjort

Så kom då äntligen hovrättens dom. Den s.k. ”Rödebypappan” döms för dråp och grov misshandel men slipper fängelsestraff. Däremot ska han betala skadestånd, varav 57 000 till den skadade 17-åringen som varit mest aktiv i mobbningen av familjen.
Uppenbarligen har man här, till skillnad från i tingsrätten, bedömt gärningen som nödvärn vilket i alla fall jag tycker verkar rimligt.
Jag är ingen jurist, men om ett gäng hotfulla tonåringar mitt i natten tar sig in på min tomt, beväpnade med påkar och dessa tonåringar dessutom tidigare grovt trakasserat min familj så tror jag nog inte att de kommit över för att ta en fika.
Sedan kan man alltid i efterhand säga att pappan använt mer våld än nöden kräver men det vet alla som har barn att blir de hotade kan den fredligaste människa förvandlas till ”hulk” och då kanske man inte har sinnesnärvaro att fundera över vad ”nöden kräver”.
Hoppas för Rödebys skull att det sakta men säkert lägger sig så människorna i samhället kan fortsätta sina liv.
Några som borde nog rannsaka sig själva efter allt som hänt är polis och sociala myndigheter som inte tagit tag i familjens polisanmälningar.
Den andra gruppen är förstås föräldrarna till moppegänget och då särskilt föräldrarna till den döda 15-åringen. Vad gör en så ung grabb ute klockan 2 på natten med ett gäng äldre? Han borde ha legat hemma i sängen med sin nallebjörn långt tidigare. De kommer att få leva med sin sorg hela livet liksom pappan får leva med sin.
Undrar förresten om den mobbade familjen kan få skadestånd för sitt lidande i samband med trakasserierna?

Relaterat: AB, AB, DN, DN, DN, SvD, SvD, SvD.

Andra bloggar om , .

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag säger att det var mord!

mobbing och trakasserier berättigar inte mord, jag tror iaf inte att lagen utdömer dödsstraff för de brotten.

Pappan gick fram till den skottskadade pojken som kröp från trädgården och avrättade honom med ett i bröstet från en meters håll.. /Kal

Anonym sa...

Solklart nödvärn. Oerhört hotfull situation.