tisdag 18 november 2008

Zlatan vs Pelé

Efter tredje Guldbollen till Zlatan börjar en del att jämföra honom med Pelé och andra storheter genom historien.
Det är möjligt att han en dag kan finnas med på samma listor som de allra bästa men ännu har han långt kvar. I vår blå-gula iver glömmer vi att det var ganska länge sedan Zlatan levererade internationellt. Pratar vi Champions League så har han väl aldrig levererat vare sig i Juventus eller Inter och i landslaget inte sedan EM 2004. Ska man komma med på min lista över historiens största spelare så kräver jag mer, att man på egen hand ska kunna hålla upp ett lag i både med- och motgång till exempel. Att man är en ledargestalt på planen som får andra att utvecklas och klara motgångar.
På min svenska lista är Zlatan fortfarande tvåa, jag tycker Henke Larsson än så länge har bevisat mer av sin storhet både på och utanför planen.
Att Zlatan fick Guldbollen i år handlade mer om brist på konkurrens än om prestation även om han dominerat i Inter.

En spelare som ofta glöms på listorna är Italiens Roberto Baggio som i stort sett på egen hand tog sitt lag till VM-final 1994, det var stort. Kaiser Franz är ett annat exempel som ju även efter karriären har visat vem som bestämmer i Bayern och tysk fotboll.

Till sist, jag håller med vissa tyckare att om man bjuder in en legend som Pelé, och antagligen fått betala en hel del, är det synnerligen oartigt och respektlöst att avbryta honom även om han svamlar en del.

Relaterat: SvD, SvD, SvD, DN, DN, DN, AB, AB.

Andra bloggar om , ,.

1 kommentar:

Anonym sa...

Drottning Silvia dejtar Pelé
Missa inte den dribblingen!