söndag 4 januari 2009

Rätt Mats Gerdau – fast tvärtom

Min partikompis från Nacka, Mats Gerdau, föreslår att man ska tillåta distansutbildning via Internet för att nå ut till skoltrötta skolkare. Som han mycket riktigt påpekar finns ju ofta dessa elever på nätet, ibland dygnet runt.
Jag tycker inte det är någon bra idé, fast det kanske kan bli, om man vänder på tanken. Varför inte utveckla och tillåta distansutbildning för den rakt motsatta gruppen elever, de studiemotiverade och självgående?

Om man kunde använda nätet så att dessa elever kunde sköta en del, inte allt, skolarbete på distans hemifrån, skulle man ju frigöra mer lärartid åt de skoltrötta, som de så väl behöver, vilket säkert skulle locka åtminstone en del av dem tillbaka till skolan.

Jag är helt övertygad om att några kreativa lärare i t ex SO-ämnena ganska enkelt skulle kunna låta vissa elever, om de vill, sköta skolarbetet delvis på distans utan att tappa i kvalitet.
Många projektarbeten kräver ju faktainsamling som med fördel skulle kunna skötas hemifrån och lärarna vet i allmänhet väldigt bra vilka elever som skulle klara detta och kanske t o m utveckla sin förmåga till självständigt arbete ännu mer.
För eleverna inom gymnasieskolan skulle det ju dessutom bli en extra försmak av arbetslivet där fler och fler av arbetsuppgifterna med numera kan skötas på distans.

Mina tankar har säkert en del hakar men jag tycker helt klart att de är värda att fundera vidare på. Vågar man inte, så vinner man inte!

Relaterat: SvD, SvD, DN, AB.

Andra bloggar om , , >, , .

2 kommentarer:

Anonym sa...

eLärandet borde vara en rättighet för " En skola för alla ! "

Så är det i granlandet Finland som är världens bästa utbildad befolkning och där studerande når bästa resultat i världen.
Esbo är Finlands näst största stad där alla har alla kurser tillgängliga på nätet.
Vad kan det ge annat än flera möjligheter att studera på flera ämnen ?
Ge rätten till eLärandet i Sverige också !
Rektor i eLärandet Marja-Riitta

Dick Bengtson sa...

Kan bara hålla med. Finland är i många stycken en förebild i att uppnå resultat i skolan.