tisdag 10 februari 2009

Gud välsigna KD

Kristdemokraten Else-Marie Lindgren föreslår att statsministern ska avsluta sina tal med frasen ”Gud välsigna Sverige”.
Jag trodde att vi var överens en gång för alla att vi ska skilja på politik och religion. Dessutom var det inte länge sedan vi officiellt separerade kyrkan från staten.
Att höra amerikanska politikers hycklande ”God bless America” som avslutning på sina tal är inget som inspirerar mig, särskilt när man vet att många av dem gör det, inte av övertygelse, utan för att inte stöta sig med kristna grupper.

Jag respekterar människors tro därför att religionsfrihet är en av stöttepelarna i ett demokratiskt land men blanda inte in religionen i politiken. Det finns otaliga exempel på hur illa det kan gå då.
Visst, KD har det tufft i diverse opinionsmätningar och behöver profilera sig för att nå ut, men jag tror inte att Göran Hägglund jublar över detta utspel som knappast gynnar partiet.

Relaterat: AB, SvD, DN.

Andra bloggar om , , .

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att det var ett näpet förslag. Som på dagis ungefär :-)

Margareta T sa...

Jag blir gärna välsignad, men då ska det inte vara av en moderat politiker - inte ens en från Kd.

Dick Bengtson sa...

Margareta, vad har du emot moderata politiker? Det är väl de mest fromma du kan hitta...?

Margareta T sa...

Jag älskar moderata politiker, men ibland har de åsikter som jag inte delar. Till exempel att Tyresö inte ska köpa torp som friluftslivet kan ha nytta av, att Tyresö inte ska ha bredd i de teoretiska programmen på gymnasiet, typ NP.


Vi är i allians - en viss samsyn måste vi ju ha i de kommunala frågorna. Vem ger och vem tar?

Är du säker på att moderaterna är de frommaste jag kan hitta? Men som sagt, jag har verkligen ingenting emot moderater som personer!