fredag 6 mars 2009

Stoppa inte matchen

Kravallpolisen är laddad, gatstenarna är bortforslade, spelarna är på plats och matchen kan börja.
Idag startar DC-matchen i tennis mellan Sverige och Israel, omskriven inte i första hand för alla skadade svenska spelare utan för den politiska hettan i evenemanget. Alla förväntar sig att det lugn som nu finns i Malmö ska förvandlas till något helt annat när gatstensvänstern gör entré. Polisen fruktar ”de autonoma”, d v s maskerade anarkister vars politiska mål ingen vet men som kostar samhället allt större pengar för bevakning och vandalism.

Jag är absolut för demonstrationsfrihet som är en av grundpelarna i en demokratisk stat, därför är jag också för att låta ”de autonoma” demonstrera om de vill.
Av samma skäl anser jag inte att matchen ska stoppas och tycker det är fegt av Malmö Stad att åberopa säkerhetsskäl för ett politiskt beslut att inte tillåta publik, strikta säkerhetsarrangemang har vi väl klarat förut?
Så länge Israel inte är föremål för sanktioner från FN eller EU finns det ingen anledning för oss att hitta på egna.
Av samma skäl hoppas jag också att polisen tar i med hårdhandskarna mot de maskerade yrkesdemonstranterna så fort de avviker från en fredlig demonstrationsordning och tar till stenar eller andra tillhyggen. Jag tycker också att ett förbud mot att demonstrera maskerad är på tiden. Kan man inte stå för en åsikt så förstår jag inte vad man gör i ett demonstrationståg!
Däremot skulle det inte göra något om t ex de svenska spelarna fick chansen att uttala sig om Israels behandling av palestinierna. Det skulle absolut inte skada utan istället ge matchen extra nerv.
Hur det går i matchen? Sverige borde trots skadorna vinna ganska enkelt. I värsta fall får väl Mats Wilander själv byta om och visa var skåpet ska stå.

Relaterat: DN, SydSv, SydSv, AB, AB, AB, SvD, SvD.

Tidigare inlägg i detta ämne hittar du här och här.

Andra bloggar om , , , , .

Inga kommentarer: