tisdag 2 juni 2009

Låt PP vara med

Piratpartiet får inte vara med i SVTs slutdebatt inför EU-valet på söndag. Motivet är att man bara bjuder in representanter för de partier som f n har platser där.
Jag kan i och för sig förstå argumentet, för var drar man gränsen? Om en opinionsmätning visar att ett parti tar mandat medan nästa visar motsatsen, vilken ska man tro på?

Trogna läsare av denna blogg har ju inte kunnat undgå hur jag ifrågasatt Piratpartiets brist på ställningstagande i alla frågor utom internetintegritet och därför tycker jag att det är synd att de inte får delta. En debatt skulle nämligen visa att kejsaren i det här fallet är naken, vilket förhoppningsvis skulle få vissa potentiella piratröstare att fundera ett steg till.

Lösningen är dock enkel. Bjud in alla ickerepresenterade partier till en ”vi-som-vill-in-debatt”. Där kan PP, SD, FI och eventuellt andra få berätta om sina ståndpunkter.

Det är lite förvånande att inte t ex TV 3 tar initiativ till en sådan debatt trots att Robert Aschberg fortfarande är ute på sin vandring mot prostatacancer.

Relaterat: SvD, DN, DN, AB, Exp.

Mina tidigare inlägg i ämnet hittar du här och här.

Andra bloggar om ,,,.

1 kommentar:

Yownas sa...

Fast jag ser nog hellre en naken pirat-kejsare än någon som döljer något under trenchcoaten. Även om godiset som farbror lockar med ser gott ut.