fredag 26 juni 2009

Vilken j-a match!

Som jag skrivit tidigare finns det hopp för svensk fotboll. Jag lider med grabbarna som gjorde en heroisk upphämtning efter tre tavlor på engelska hörnor.
Förresten, när jag var liten och spelade fotboll med mina kompisar satte vi alltid ”våra” regler innan matchen började. ”Inga engelska hörnor” var ett stående inslag. Det betydde att man inte fick lägga hörnorna kort utan var tvungen att lyra in bollen mot straffområdet. Dagens engelska lag hade uppenbarligen aldrig hört den lokala regeln...

Att hämta upp ett underläge med 0-3 tyder på en hög moral och inte minst en tro på sin egen förmåga.
Som jag ser det finns det två personer vi kan tacka lite extra för den framtidstro som infunnit sig kring vårt fotbollslandslag. Söderberg och Lennartsson? I och för sig, men de jag tänker på är Stefan Rhen i IFK Göteborg och Roland Nilsson i Malmö FF. De har vågat att släppa fram unga talanger istället för att köpa in klass 3-brassar eller videojuggar.

Bjärsmyr, Söder, Svensson, Wernblom, Toivonen, Molins och Harbuzi är alla frukter ur denna satsning. Önskar att fler allsvenska tränare vore lika modiga som dessa herrar.

Det känns faktiskt skönt trots allt att det var just Marcus Berg, turneringens bästa spelare, som fick bli ”syndabock”, han hade ju nästan på egen hand gett oss chansen igen. Men varför tog inte Toivonen en straff? Hade han drabbats av "Mellbergkomplexet"?

Relaterat: AB, AB, AB, AB, AB, Exp, Exp, Exp, DN, DN, SvD, SvD.

Andra bloggar om , ,.

Inga kommentarer: