fredag 28 augusti 2009

Förnyelse är nödvändig – frågan är hur?

På moderatstämman som drog igång idag inledde Fredrik Reinfeldt med att vi inte får sluta att utvecklas och förnyas som parti. Hans vision är att Moderaterna ska ta över från sossarna som det statsbärande partiet för lång tid framåtDet låter bra, tycker jag, även om jag kan tycka att det är självklart att ett parti måste utvecklas minst i takt med den tid vi lever i och gärna lite före.

De tankar och idéer jag sett så här långt kring bl a sjukvård och klimat köper jag. Något jag däremot inte köper är passiviteten kring arbetsrätten och det dåliga fokus på att stimulera företagsamhet som partiet visar upp.

Att överlåta till arbetsmarknadens parter att sköta lönebildning och andra relationer sinsemellan har jag inget emot, men LAS är en lag och lagar stiftas av Riksdagen.
LAS behöver en översyn som gör det lättare för ungdomar att få fotfäste på arbetsmarknaden och ger, särskilt små- och medelstora företag, möjligheter att behålla kritiskt kompetens i företaget vid lågkonjunktur och andra ”dippar” på marknaden.

Att de nya jobben just kommer från små- och medelstora företag tvivlar väl ingen på. Därför måste vi underlätta i regelverket och sänka arbetsgivaravgifterna! Trots försök från både föregående regering och denna har det än så länge inte hänt särskilt mycket i frågan om förenkling. Hur går det t ex med den nya bolagsform som det talats om?

Att reformera dessa punkter är också en förnyelse, eller hur?

Det ska bli spännande att se hur debatten på stämman kommer att låta. Min partikompis från Tyresö, Berit Assarsson är där, kanske bloggar hon direkt? Kolla i så fall här.

Relaterat: DN, DN, SvD, SvD, AB, AB, Exp, Exp.

Andra bloggar om ,, .

Inga kommentarer: