måndag 5 oktober 2009

Kanon Beatrice!

Regeringen vill att föräldrar ska kunna dömas att betala upp till 8 000 kronor för skador som deras barn åsamkat. Mycket bra förslag, tycker jag!

Jag har varit inne på ämnet tidigare och en sådan här skärpning talar tydligare om vem som har huvudansvaret för barnen. Visserligen är det ju redan så idag men tyvärr tror jag vissa föräldrar måste påminnas på ett konkret sätt om sitt ansvar.

Var är t ex alla föräldrar till bilbrännare och klottrare?

Oppositionen med Thomas Bodström i spetsen tycker det är att sparka på dem som redan ligger. Vilka förutfattade meningar visar han och andra om föräldrar då?

Självklart finns det de som inte klarar av att ta ansvaret själva pga missbruk eller andra egna problem och dem ska samhället såklart hjälpa, men alla som bara inte ”orkar bry sig” borde få ett ”wake-up-call” av det här förslaget.

För det är ju det som är meningen! Att de ska bry sig mer om sina barn, ta reda på vart de ska, vilka de umgås med och vad de gör utanför hemmets väggar. Böterna i sig har ju inget egenvärde och ingen skulle bli gladare än jag om inget barn uppförde sig så illa att föräldrarna tvingades betala för skadorna.
Dessutom vet jag att barn i riskzonen innerst inne också längtar efter mer uppmärksamhet från sina föräldrar.

Mina tidigare inlägg i ämnet finner du här, här, här, här och här.

Relaterat: AB, AB, AB, AB, Exp, DN, SvD.

Andra bloggar om , , , .

2 kommentarer:

Josefin sa...

Jag tyckte också att förslaget verkade rimligt till en början.

Vid närmare eftertanke blev det dock uppenbart för mig att lagen inte handlar om klottrare och dylikt.

I förlängningen handlar det om att skivbolagen ska kunna kräva föräldrarna på pengar för barnens nedladdning, varken mer eller mindre.

De har nämligen stött på det problemet att en stor del av fildelarna är minderåriga och således inte gått att bötfälla.
Det här förslaget låter skivbolagen kringå det problemet.

Dick Bengtson sa...

#Josefin# Man får många lagligt nedladdade låtar för åtta tusen...