lördag 21 november 2009

Vilse i pannkakan

Apropå veckans budgetdebatt i Tyresö...

Debatten är uppdelad efter de olika nämndernas ansvarsområden, exempelvis Socialnämnden och Barn- och Utbildningsnämnden.
Under varje område har varje parti ett visst antal minuter, fördelade utifrån antalet mandat, att disponera.
När undertecknad skulle inleda debatten kring Kultur- och Fritid ville jag visa en OH-bild som illustrerar en mätning kring hur nöjda Tyresöborna är verksamheten inom detta område relaterat till hur mycket pengar per invånare vi investerar. Mätningen görs i samarbete med övriga kommuner på Södertörn.

Eftersom det bara var en bild tänkte jag använda en gammal, vanlig OH-apparat istället för ett USB-minne via en kanon. Det var bara ett problem, för att kunna kommentera bilden, var jag tvingen att tala i mikrofonen pga pågående radioutsändning och webb-TV, mikrofonsladden satt fast i talarstolen och sladden räckte inte till OH-apparaten.
Jag kände mig som en blandning av Kurt Olsson och Papphammar! I mina försök att rycka loss sladden höll jag på att riva hela talarstolen. Räddningen kom till slut från en tekniker med laserpekare.

Vad mätningen visade? Tyresö använder sina skattepengar effektivast på Södertörn, vi investerar ungefär som medelkommunen men medborgarna är klart nöjdast med verksamheten. Mest och rätt verksamhet för pengarna alltså!

Lite senare under samma nämnd kliver en av de ledande politikerna i Miljöpartiet upp och börjar tala om fritidsgårdar och hur mycket de vill satsa på ungdomar.
Det var bara ett litet bekymmer, fritidsgårdarna sorterar inte under den nämnden! Ridå!
Känns verkligen förtroendefullt, eller hur?

Andra bloggar om , , .

Inga kommentarer: