onsdag 9 december 2009

En Tiger i tanken

Hade egentligen inte tänkt skriva något om ”Tigergate” men som synes lyckades jag inte...

Media rapporterar som om det vore ett krigstillstånd eller ett presidentmord när det bara handlar om en superkändis som inte kunnat hålla gylfen stängd.

Tigern själv har ju ännu inte direkt erkänt något snedsprång men med den amerikanska rättskulturen kan man lugnt räkna med att om han vore helt oskyldig så skulle det viftas mer med advokater och stämningsansökningar än i ett tifo på Söderstadion. Men icke.

Man frågar sig såklart varför? Framgångsrik, populär, snorrik med en snygg (och dessutom svensk) fru och två små barn och ändå.

Svaret är kanske så enkelt att han upplever den tonårsperiod han aldrig haft. Man får inte glömma att han varit uppmärksammad redan från unga år med föräldrar som drivit på i hans utveckling till världens bästa golfspelare genom tiderna. Vanliga tonåringar festar runt och testar gränser för att så småningom stadga sig. Den perioden har Tiger troligen aldrig levt. Det finns fler exempel på ”barnstjärnor” som på äldre dagar tagit igen de missat tidigare.

Att han sedan är världens mest igenkända person med jätteförmögenhet gör säkert att han inte behöver vänta till fem i tre för att få napp om han vill...

Missförstå mig rätt, jag ursäktar inte hans beteende mot sin familj, absolut inte, men jag försöker bara förstå vad som triggat honom.

Om det är sant att Elin jagat honom med en golfklubba av ilska så bevisar det att svenska tjejer är självständiga och kan säga ifrån. Ekonomiskt lär det inte gå någon nöd på henne, det är i alla fall en liten tröst.

Att jag inte sedan kommer med halvdåliga skämt om hole-in-seven eller liknade kan ni tacka min starka integritet för...


Relaterat: DN, DN, SvD, AB, AB, AB, AB, Exp, Exp.


Andra bloggar om , .

Inga kommentarer: