söndag 20 december 2009

Liten bloggskola

Det här är mitt blogginlägg nr 300 sedan starten i augusti 2008. Syftet med bloggen är, och har varit, att förmedla mina tankar i stort och smått.
Att man sedan som bloggare har intresse av att nå ut till så många som möjligt och i bästa fall få igång en debatt ligger ju liksom i sakens natur. Eftersom det här bloggverktyget skapar helt ok statistik går det att dra vissa slutsatser om vilka ämnen och frågor som engagerat mina läsare så här långt.

Ett optimalt inlägg ska således innehålla kritik av Piratpartister och försvara upphovsrätten även på nätet. Om du i samma inlägg kan ge en känga till plankare i tunnelbanan och tycka att de ska betala för sig ger av någon anledning också det en hög besöksfrekvens.

Jämförelsen mellan Finland och USA och deras vapenlagar är ett annat något udda ämne som lockat många besökare. Vore man en lustigkurre skulle man kanske kunna säga att det bara small till och besökskurvan drog i väg rakt upp. Lägger du sedan till en åsikt där du ifrågasätter det råa våldet mot huvudet inom MMA och K1 så har du verkligen trimmat din statistik.

Undrar vilka slutsatser man kan dra utifrån det? Att Internet befolkas av finska Piratpartister som plankar på tunnelbanan på vägen till sin kampsportsträning?

Jag tror inte det är så enkelt. Däremot är dessa ämnen några som intresserar yngre människor som såklart är mer aktiva på sociala medier, som bloggar ju representerar, än medelålders och äldre.

Att mina lokala inlägg om Tyresö hittar ut till allt fler besökare är glädjande även om de ännu inte riktigt når samma statistikhöjder som Piratpartister (var tog de vägen förresten?) och plankare bådar gott inför kommande valrörelse.

Relaterat: AB, SvD.

Andra bloggar om , , , , .

3 kommentarer:

Ailas sa...

Själv har jag upptäckt att sex och naket i rubrikerna lockar mest. Så besvikna de sedan blivit hos mig...

Vidare är det mycket impopulärt att skriva om alkoholen eller om att människorna borde arbeta mindre och ta mer hand om sina barn och varandra...

Onekligen ett märkligt folk! :)

Margareta T sa...

Smart att summera - du är verkligen en sann bloggare. Utmanande men det är bara bra. God Jul och Gott Nytt År!

Dick Bengtson sa...

#Ailas# Jag vill inte skapa falska förhoppningar för läsarna men å andra sidan fungerar fyndiga rubriker som "dragplåster" och väl här hoppas man ju att innehållet fängslar.

#Margareta# Du jobbar väl på ganska bra du också. Däremot borde du lära dig hur man länkar. Om du vill kan jag visa dig någon dag.

Ha en God Jul och en bra start på 2010 du också!