måndag 28 december 2009

Nytt decennium – dags för listor

Nu är vi nära ett nytt årtionde, det känns faktiskt inte så länge sedan man smällde en mindre förmögenhet på fyrverkerier vid millennieskiftet, och då ska det ju produceras diverse listor. Bäst, sämst, rikast, roligast, fulast, välj vad du vill.

Jag måste ju också bidra, så här kommer de bästa svenska idrottarna under de senaste tio åren:

1) Annika Sörenstam. Så många majors, så mycket pengar, så lång tid som världsetta i en global sport. Jag tror inte alla svenskar förstår hur jäkla stor hon är internationellt. Visa en bild på henne i USA, Australien eller Japan och alla vet vem hon är. Stort!

2) Zlatan Ibrahimovic. Troligen den största fotbollstalang vi någonsin haft som kunnat omsätta talangen i effektivt spel. Saknar dock ännu tunga titlar och har inte kunnat leverera i landslaget. Kan mycket väl vara ohotad nr 1 om tio år till skillnad från övriga på min lista.

3) Carolina Klüft. Vunnit allt som går att vinna i sjukamp. Hade kunnat vara högre på min lista om hon fortsatt och satsat på att slå Jackie Joyners fantastiska världsrekord istället för att vara ”skojsig” och ge sig på längd och tresteg.

4) Stefan Holm. Jag valde mellan Stefan och Christian Olsson, båda OS-mästare samma kväll i grenar med maximal konkurrens, hoppa så högt som möjligt eller så långt du kan på tre steg, alla kan prova. Det som avgjorde var Stefans personlighet och inte minst pappa Jonny och hans agerande med matlådan när sonen fick Bragdguldet. Tungt!

5) Magdalena Forsberg. Hon vann en massa världscuptävlingar och VM-titlar och trots att hon ”bara” fixade OS-brons så lyckades hon på egen hand skapa uppmärksamhet och intresse för en sport som man tidigare associerat med gamla trötta militärer med Mausergevär på ryggen. Alla Jerringpris som hon fick visar på en kärlek från folket som är få förunnat.

Som lite lök på laxen kommer listan över mina bästa personliga stunder i sportens värld. På Disneyspråk talar vi om ”memorable moments”.

**När Per Elofson ”tände grillen” och knäckte en av de dopade finnarna på jaktstarten i VM 2001. Snacka om ståpäls.

**Zlatans klackkvittering mot Italien i EM 2004. Fotbollsgodis på högsta nivå.

**
Bajen mot ÖIS, sista hemmamatchen 2001. Det första, och ännu så länge, enda guldet till Hammarby. När slutsignalen går och planen invaderas av överlyckliga fanns det inte många torra ögon. Jag har tidigare bloggat om Bajenlegenden ”Tomten” som stod strax bakom. Den matchen är fortfarande min absolut häftigaste sportupplevelse ”live”.

Relaterat: Exp, AB, AB, AB, DN, DN, SvD, SvD.

Andra bloggar om , , , .

2 kommentarer:

Margareta T sa...

Du klarar jämställdheten med glans! Listan är helt godkänd..
Gott Nytt År!

Dick Bengtson sa...

#Margareta T# Ja, och ändå fick jag inte med vare sig Anja Pärsson, Kajsa Bergqvist eller de andra skidskyttetjejerna.