tisdag 4 maj 2010

Skattechock var ordet, sa Bull

Nu har äntligen de tre partierna i vänsterexperimentet lagt fram ett gemensamt budgetförslag. Hur mycket de ska gynna allt och alla med basunerar de naturligtvis ut så högt de bara kan, hur de ska försöka gneta ihop finansieringen är de inte riktigt tydliga med.

Jag kan bara konstatera att det blev som jag förutsåg redan före oppositionsledare Sahlins 1-majtal, en skattechock för många av oss och en signal att arbeta kommer att löna sig mindre.

Intressant att notera är att det allra mesta av jobbskatteavdragen har de svalt, trots allt tjatande om orättvisor och ökade klassklyftor.

För mig som långt ifrån är någon höginkomsttagare kommer det att kosta. Som egen företagare är jag inte med i någon A-kassa, då ska jag bestraffas för det med högre skatt, var är den logiken?
För mig som har mina flesta kunder norr om stan kommer jag bestraffas både med biltullar på Essingeleden, den enda avgiftsfria väg jag kan åka, och höjd bensinskatt. När man dessutom från sosseriet går med på flummeriet om en folkomröstning kring Förbifart Stockholm med horribla alternativ, som hur som helst försenar ett eventuellt bygge, kommer kostnaderna för min försörjning att öka rejält. Kan väl inte påstå att det stimulerar till att t ex anställa någon.

Så var det med det fagra pratet om att ”bara de rika ska få bidra mer”.

Det värsta är ändå att man i sin iver att blända sina egna väljare med feta löften sänder totalt felaktiga signaler till medborgarna genom att fokusera på bidrag istället för jobb. MammaMia!

Relaterat: DN, DN, DN, DN, DN, DN, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, AB, AB, AB, E24, E24.

Andra bloggar om , , , , .

Andra bloggar skriver: Gerdau, Persson, Maria Hagbom.

1 kommentar:

elina sa...

Ja, mamma mia men ingen mamma syns till för en mor bryr sig om sina barn.Bidragsbarn blir vi alla.