torsdag 24 juni 2010

Stolt men inte nöjd

Nyligen roade (?) jag mig med att läsa boken med ovanstående titel, skriven av Pär Nuder. Jag var lite nyfiken på maktspelet bakom Göran Persson och Mona Sahlin efter valet 2006 och dessutom brukar jag själv använda uttrycket när jag beskriver vår politik i Tyresö. Boken kom ut 2008 på Norstedts förlag och är ett slags blandning av självbiografi och politisk betraktelse.

Boken skulle lika gärna kunna ha fått titeln ”Jag är inte bitter, jag inte...” eftersom hela boken andas bitterhet. Bitterhet för att inte fadersgestalten Göran Persson stöttade honom hela vägen. Bitterhet över hur han manövrerades ut från maktens korridorer av Mona Sahlin.

Pär Nuder och jag själv har faktiskt en del gemensamt. Båda har vi en förälder som kommer från ett grannland i öst, Nuders far från Estland och min mor från Lettland. Jag känner väl igen hur han beskriver resan tillbaka efter självständigheten och den relativa fattigdom man mötte så nära Sverige men ändå så långt borta.

En sak som slår mig när jag läser boken är att Pär Nuder aldrig haft ett ”riktigt” jobb i hela sitt liv. Statssekreterare, talskrivare, statsråd men aldrig jurist som han är utbildad till. Knappast en ”role model” för en socialdemokrat alltså.
Visserligen blir politiken allt mer komplicerad och mångfacetterad men jag tror vi är ute på en farlig väg om för många av våra högsta makthavare saknar förankring i ett s a s vanligt arbetsliv.

De mest intressanta avsnitten i boken är när Nuder inifrån skildrar passiviteten och regeringens handlingsförlamning vid tsunamikatastrofen julen 2004 och hur han efter valet 2006 blev utfryst av Mona Sahlin och ersatt av Östros på ett synnerligen fult och fegt sätt. Att han kanske var för nära sammankopplad med Göran Persson kan jag förstå men sättet att avpollettera honom var inte särskilt snyggt.

Läs gärna boken, men låna den på biblioteket eller köp den i pocket. Den är inte så bra att den är värd att ha inbunden.

Relaterat: DN, DN, DN, SvD, SvD, AB, AB.

Andra bloggar om , , , , , .

Inga kommentarer: