söndag 25 juli 2010

Ekonomisk frihet

Rapporten ”Index of Economic Freedom” ges ut varje år från ett fristående institut, som bland andra stöds av tidningen Wall Street Journal, mäter måttet på ekonomisk frihet inom världens länder.

Sverige hamnar på 21 plats bland de 183 länder som mäts. Afganistan, Irak och några länder till anses som omöjliga att mäta.

Indexet bygger på tesen att ekonomisk frihet skapar välstånd åt alla medborgare, vilket åtminstone jag tycker är logiskt tänkt.

Sverige här förbättrat sitt index näst mest av alla länder som ligger topp 25 och har bra siffror inom alla delområden utom ett, gissa vilket? Skatterna såklart! Visserligen har vårt indexvärde förbättrats de senaste åren med en Alliansregering men vi ligger fortfarande långt under medelvärdet inom det delområdet.

Vi är absolut på rätt väg med de jobbskatteavdrag som införts men jag tycker det är hög tid att börja diskutera hur vi vill ha vårt samhälle i framtiden.
Måste vi ha så hög moms? Måste vi ha så erbarmligt höga arbetsgivaravgifter? Borde vi inte ha ännu högre förtroende för den enskilda individen att ta ansvar för sina egna pengar? Inom vilka områden måste vi ha offentlig finansiering och var kan vi överlåta ansvar och beslut till individen?

Intressanta jämförelser jag skulle vilja se är med länder i vårt närområde eller där samhällsstrukturen påminner om vår. Vad skiljer oss från till exempel Holland och Danmark som båda ligger före oss på listan? Canada? Vad är det vi får mer för våra skattepengar än Holländarna? Kan vi ta lärdom från dessa länder?

Många frågor och få svar, jag vet, men det viktigaste är att vi vill och vågar lyfta huvudet och ta en diskussion som leder oss framåt.

Vilket land som ligger sist i mätningen? Nordkorea, såklart!


Relaterat: DN, DN, DN, SvD, SvD, SvD.

Andra bloggar om , , , .

4 kommentarer:

daydreaming sa...

Handlar inte ekonomisk frihet om de som inte klarar av att sköta sig. Att du och jag skulle klara att välja sjukförsäkring etc etc är väl en ickefråga. Den intressanta är hur de som inte klarar av att sköta det ska hanteras.

Dick Bengtson sa...

#daydreaming# Jo det också, men de lagar och regelverk vi har borde ändå utgå från att alla i grunden själva kan sköta sina egna pengar.

Idag utgår vårt samhälle från att "mamma staten" gör det bättre än du och jag. Jag talar alltså om ett byte av perspektiv.

Martin Nilsson sa...

Hej Dick

Vore intressant att höra inom vilka områden du tycker man ska minska den offentliga finansieringen i kommunens verksamhet för att öka den "ekonomiska friheten".
Vi vet ju sedan tidigare att du inte är så pigg på att använda skattemedel till vuxnas lärande - inom studieförbunden. Hur ser det ut med vuxnas lärande inom ramen för vuxenutbildning? Tycker du att den ekonomiska friheten ökar om man drar ner på utbildning för människor som behöver det - om du och jag får skattesänkningar?

Jag antar att du inte bara vill prata om "ekonomisk frihet" utan också göra något åt det där du verkar - så vilken verksamhet inom kommunen tänker du minska den offentliga finansieringen?

Vänliga hälsningar

Martin Nilsson
oppositionsråd (s)

Dick Bengtson sa...

#Martin# I det här fallet syftade jag i första hand på nationell nivå som du kanske ser av mina utkastade frågor. Ibland måste man få lyfta blicken över Tyresös vackra horisont, eller hur?
Det är ju också så, som du säkert känner till, att de största effekterna uppnås genom förändringar i de nationella systemen. Titta bara på jobbskatteavdraget!

Visserligen finns det säkert en del att göra även lokalt i Tyresö, men där tycker jag i första hand att ett skapat utrymme ska gå till kärnverksamheten.
Dock vill och kan jag inte utlova diverse diffusa besparingar inom administration och upphandling utan tror i det fallet mer på ett tålmodigt, långsiktigt arbete.