söndag 31 oktober 2010

Kompromisser och bestickning i Svinarp

Den ”starke mannen” i TV-serien om kommunalrådet i Svinarp hade i kvällens avsnitt vissa problem med att få igenom en ny visionär detaljplan för kommunen.

Han försökte både med grodkulvertar till Miljöpartiet och graffitiplank till Vänsterpartiet utan att nå ända fram. 
Till slut lät han sig i desperation bjudas på starköl av det lokala främlingsfientliga partiet som ville förbjuda utländska frukter som kiwi och mango i torghandeln i utbyte mot deras röster.

Som av en händelse anknyter det en aning till den debatt som rasat om svenska riksdagsledamöter och betalda studiebesök och resor.

Min åsikt i frågan är att jag förväntar mig av en person som sitter som ledamot av landets högsta beslutande organ, att han eller hon besitter eget omdöme. Jag förväntar mig också att ledamoten ska ha kontakt med samhället utanför riksdagshuset och så mycket som möjligt inhämta kunskap om samhällsutvecklingen både nationellt och internationellt.

Jag tror också att en riksdagsledamot som besöker ett seminarium arrangerat av Shell, Statoil eller BP också förstår att dessa bolag inte gör detta för att vara snälla utan vill påverka på ett eller annat sätt. Kanske är jag blåögd, men jag tror faktiskt att de fattar detta.

Därför känns den senaste veckans ”Arkelstensaffär” minst sagt fånig. Varför är där ingen debatt om alla gemensamma aktiviteter mellan (S)-politiker och LO? Jag är också helt övertygad om att mängder av Miljöpartister bevittnat seminarier anordnade av Greenpeace. Ingen debatt om det heller.

Självklart ska en politiker kunna ta in argument från olika håll i olika frågor för att skapa sig ett brett beslutsunderlag. Lika självklart ska inte en politikers röst kunna köpas, men detta handlar inte denna debatt om.

Att låna en BMW flera dagar kan jag tycka var lite onödigt, men annars är det väl jättebra om våra folkvalda rör sig i samhället. Det finns tyvärr alltför många ledamöter som suttit flera mandatperioder i Riksdagen utan att man ens hört talas om dem.

Skulle det mot förmodan vara så att en riksdagsledamot inte klarar av gränsdragningar och låter sig ”köpas” är jag dessutom övertygad om att det ligger i alla partiers intresse att snabbt rensa ut vederbörande.

Hur det gick i Svinarp? Jo, kommunalrådet kom till sans och fick inte igenom sin detaljplan denna gång heller. Kul serie för övrigt!

Relaterat: DN, DN, DN, SvD, SvD, SvD, AB, Exp.

7 kommentarer:

Erik, Sthlm sa...

Det som känns problematiskt är att hon skrivit så mycket om Shell efter resan. Det verkar inte som om Arkelsten har fattat att hon blev påverkad av resan, hon har inte varit tillräckligt kritisk och hållit distansen.

Dick Bengtson sa...

#Erik# Nu har jag visserligen inte läst Sofia Arkelstens blogg på ett tag, men från att skriva och berätta om något man varit med om på sin egen blogg, till att agera politiskt är det mycket långt.

Jag tror att de flesta politiskt aktiva som också bloggar har sin blogg för att kunna utveckla egna resonemang på ett sätt som den offentliga debatten sällan tillåter. Dessutom kan man ju saluföra annat än politiska åsikter, se bara på mig...

Anonym sa...

Dick!
Övertygad eller vet du att dom varit där? Varför försöka "rikta" diskussionen åt ett annat håll?
Sen kan jag hålla med om att det är en "storm i ett vattenglas"
Det är viktigt att det finns tydliga regler och om det nu finns pengar för resor är det bättre att dom använder dom istället för att få allt betalt.
Problemet är som vanligt med politik att politiker försöker hitta "värre" fel hos "motståndaren". Det blir bara politikerförakt av det, och det tjänar ingen på. Och på tal om motståndare så fick vi inte möta gamla bajen nästa år för vi är kvar i ALLSVENSKAN! :-)

Ha det! (det är norska och betyder att man skall ha det bra ) Är i Bergen just nu.....

/ Jensa

Dick Bengtson sa...

#Jensa# Jag försöker bara sätta saker i sitt rätta perspektiv och då är det bra att hitta relevanta jämförelser.

Kanske, kanske kan vi få se Bajen i Europa nästa år, inte illa!

Anonym sa...

Nu är alla mutade, nya skandaler Mona och Fredrik får biljetter (DIF biljetter borde vara straffbart att ta emot, där tycker du han har en svagehet , eller hur :-)). Kungen är AIK:are får han biljetter tro? Nää Dick det här får vi ta tag i det här och se till att vi blir mutade så att vi kan sitta på Råsunda / Söder Stadion och KRITISKT granska våra kära lag.....
Fick inte du låna en cykel av mig, har jag mutat dig då.... Fan nu ligger vi illa till...

/Jensa

Dick Bengtson sa...

#Jensa# Men det var ju punktering på cykeln, räknas det då?

Att få DIF- eller AIK-bijetter kan inte vara någon muta utan faller, som åklagaren sa, under epitetet "tråkigt". Bajenbiljetter, däremot...

Anonym sa...

Om du lagade den så är jag mutad... Inga fler tester i Tyresö , men om vi håller tyst om detta skall du få ett bra pris!
Bajenbiljetter näääääääääää.

Vi hörs

Jensa