lördag 17 mars 2012

Sverigemötet – om landets framtid

Jag har precis kommit hem från två intensiva dagar i Örebro. Moderaterna årliga konferens för partiets förtroendevalda på alla nivåer, kommuner, landsting och riksdag.
Spännande seminarier blandat med framtidsinriktade tal från bland andra Fredrik Reinfeldt och Anders Borg.

Jag besökte några seminarier som handlade om mediakontakter. De gav kanske inte så mycket nytt, men förstärkte en del insikter. Exempelvis hur bred kompetens en lokaltidningsjournalist måste ha, och hur mycket svårare det är att nå ut med sina frågor och tankar i Storstockholm.

Det roligaste seminariet jag deltog i var ett med titeln ”Utan kultur ingen kommun”. Förutom kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth medverkade Carl Jan Granqvist. Carl Jan är inte bara en oerhört kreativ entreprenör utan även en fantastisk estradör. När han berättade hur han byggt upp sin verksamhet i Grythyttan drog han ner många skratt och framkallade än fler höjda mungipor. En sak är säker, vi måste ta tillvara och stötta sådana människor som Carl Jan, särskilt i tjänstesektorn. Det är där de nya jobben skapas.

Vad tror jag då om vägen till valet 2014?

Jag ska villigt erkänna att jag tillhört dem som varit kritisk mot bristen på politiska initiativ från partiledningen.
Efter Sverigemötet känns det mycket bättre, och jag är övertygad om att Moderaterna är det bästa alternativet för den som vill ha ett parti som tar ansvaret för ekonomin och jobben även i framtiden.
Ett parti som också vågar peka på de problem och utmaningar vi står inför. Ett parti som också vågar genomföra nödvändiga, men ibland smärtsamma, förändringar.

Vägvalet 2014 kommer vara mellan fortsatt arbetslinje eller återgång till bidragslinjen.
På vägen mot valsegern kommer vi lägga ännu större fokus på barn och ungdomars situation. Både genom att hjälpa "fattiga" familjer till bättre egenförsörjning och för att pressa ner ungdomsarbetslösheten.

Relaterat: AB, AB, DN, DN, SvD, SvD.

Inga kommentarer: