onsdag 30 maj 2012

Bra där, Folksam

Jag trodde väl aldrig att jag skulle skriva ett inlägg där jag ger beröm till ”rörelsebolaget” Folksam. Särskilt inte efter föregående inlägg om LO. Men här kommer det i alla fall.

Folksam har beslutat att sälja sina aktier i bolaget Lundin Petroleum, eftersom man inte gillar bolagets sätt att hantera frågor om verksamheten i Afrika.

Själv är jag för dåligt insatt i sakfrågan, men säger ändå: Bra Folksam!

Det nämligen precis så jag tycker att marknadsekonomi ska fungera. Istället för att skrika efter nya lagar, eller ingripande från myndigheter så avslutar man sitt ägande, och visar med plånboken vad man tycker. Om fler tunga aktieägare agerar på samma sätt kommer kursen att dala och kanske tvinga fram en annan attityd från huvudägarna.

Tycker sedan de som äger fondandelar i Folksam att beslutet var fel, så säljer de helt enkelt andelarna, och talar på så sätt om vad de tycker om beslutet. Lysande!

Synd bara att vi inte alla är lika tydliga i vår vardagsekonomi. Gillar du inte hur en produkt produceras, köp inget från det bolaget. Tycker du att räntan hos din bank är för hög, byt bank!

Relaterat: SvD, DN, AB, AB, Exp.

3 kommentarer:

Dontmentionbats sa...

Jag tycker som du, Bra folksam att ta sitt ansvar. Sen så kommer inte detta leda till att lundin kommer att sluta begå brott mot mänskligheten och marknaden kommer att fortsätta att stödja övergreppen så länge som det finns pengar att tjäna. Ifall det inte kommer lagstiftning som leder till ökad insyn, ökat MR skydd eller ökat ansvar. Så där tycker jag inte som du gör. De som drabbas har inte en möjlighet att rösta med plånkan.Utan insyn ingen norm-bildning.

Dick Bengtson sa...

#Dont...# Bra att vi är eniga, åtminstone delvis.
Att Lundin begår "brott mot mänskligheten" får stå för dig. Så vitt jag känner till är de inte dömda för något sådant.

Däremot tror jag att de "drabbade", om det finns sådana, i så fall också gynnas av att missnöjda aktieägare säljer av. Det tvingar bolagen att skärpa upp sitt beteende ifall det behövs.

Lyssnar de inte på något annat så lyssnar de garanterat på de tunga investerarna.

Dontmentionbats sa...

Okej, jag drog på lite höga växlar "med brott mot mänskligheten" delen. Det är fel att beskriva världen som värre än den är (det finns tillräckligt mycket elände ändå). Jag skulle ha skrivit tvivelaktigheter. Juridisk sanning (dvs dom) är inte samma sak som faktisk sanning: och en del av den faktiska sanningen (okej mer medialsanning vilket kan ligga långt ifrån den faktiska sanningen) finns väl dokumenterade i någon svt dokumentär om sudan har jag för mig, här är det väl värt att notera att jag inte heller är särskilt insatt i sakfrågan. Som jag uppfattar det handlar det väl om att de gör sig en hacka på andras lidande. Jag är övertygade om att finns drabbade, där ibland två svenska journalister.

Det är naturligtvis en stor prestigeförlust att en storägare hoppar av ett företag när de rent ekonomiskt verkar gå hyggligt. Att man inte lyssnar på aktieägarna är inte heller bra reklam. Liksom att Lundin inte vill ha ens en internutredning om vad som man har gjort, tyder på att man har något ruttet i bakluckan och där emd är opålitliga. Det framstår som ett skumt företag vilket skrämmer bort investerare. Vilket Folksam pekar ut, därför Bra folksam. Vilket borde ligga nära det du sa.

/Fredrik