torsdag 14 juni 2012

SAAB goes electric

Nu är det klart vem som får köpa konkursboet efter Saab Automobile. Det blir elbilskonsortiet Nevs.
De har planer på att utveckla en ny elbil utifrån den gamla modellen 9-3.

Med tanke på de Saabanställda som ännu inte lyckats få ett annat arbete hoppas jag verkligen att de lyckas i sina ambitioner, men uppriktigt sagt så tvivlar jag.

Min tvekan grundar sig på det faktum att jag är helt övertygad om att de etablerade bilmärkena redan har kommit en bra bit på väg, inne på kammaren. Det gör så klart att det blir svårt att komma ikapp.

Det andra tvivlet grundar sig på att, så vitt jag vet, har den ”gamla” Saabpersonalen inte sin huvudsakliga kompetens inom just detta område, utan mot bilar med andra drivmedel.

Sedan kan man ju ställa sig frågan hur starkt varumärket faktiskt är efter alla turer som varit. Den frågan är f ö ännu inte löst vs flygtillverkaren med samma namn.

En sak är säker. Jag tycker inte regeringen ska inte stoppa in massa pengar för att stödja uppbyggnaden, det får investerarna sköta själva. Om de ska lyckas med högriskprojektet ska det ske på egna meriter och egna medel, inte med skattepengar.

Relaterat: DN, DN, DN, DN, SvD, SvD, AB, AB, AB.

Inga kommentarer: