tisdag 5 juni 2012

Svar från SOK

Med anledning av mitt mail till SOK med hänvisning till föregående inlägg fick jag idag följande svar:

”Hej,  
Tack för ditt mail.
Vi respekterar din åsikt. De internationella kraven i friidrott (och simning) är jämfört med andra idrotter väldigt låga.
Dom är det för att svaga idrottsländer ska ha en chans att kvalificera aktiva av egen kraft - inte bara få wildcards.
IOK anser att det är störst chans att det kommer fram aktiva inom idrotter som löpning och simning som är "enkla" att arrangera.
Den internationella gränsen säger därför inte mycket.
Exempelvis har Musse klarat det internationella kravet med ca 2½ minut. (Som jämförelse har Isabellah Andersson klarat den internationella gränsen med 13½ minut.) Men han har inte klarat den tidsgräns som Svenska Friidrottsförbundet i Sverige själva satt upp. Och han är långt ifrån det grundkrav SOK har på topp-8. Detta kriterium har våra medlemsförbund, det vill säga samtliga olympiska specialförbund i Sverige varit med och bestämt.

Mvh
Thomas Engdahl
Sportchef med ansvar för friidrott
Sveriges Olympiska Kommitté”

Trevlig med ett svar så snabbt, det ska SOK ha all respekt för, även om det är ett standardsvar som alla fått.

Min replik blev följande:

”Hej och tack för ditt svar.

Jag kan å ena sidan acceptera svaret ur det perspektivet att förbundet satt ut tidsgränsen. Å andra sidan får jag inte ihop det när jag ser den svenska truppen. Vissa idrotter är jag för dåligt insatt i, men inget kan få mig att tro att t ex pingisherrarna (med all respekt för Jörgen Persson) eller tjejerna Fahlin och Engen i cykel, eller i och för sig lovande Jonna Alderteg i gymnastik skulle ha bättre möjlighet till topp 8 än Musse. Så många kantbollar finns inte.

Jag är ledsen, men det känns knappast konsekvent. Dessutom är inte konkurrensen i maraton maximal eftersom de bästa nationerna bara får ställa upp med tre deltagare var, vilket borde gynna Musse. Dessutom påstås det att en del av de bästa inte ställer upp eftersom prispengarna är bättre i andra lopp.

Jag står alltså fast vid min åsikt: Gör om - Gör rätt - Skicka Mustafa Mohamed till London!  

Med vänlig hälsning

//Dick Bengtson, Tyresö”

Se de redan uttagna till OS här.

Relaterat: AB, AB, DN, DN, SvD.

Inga kommentarer: