tisdag 17 juli 2012

Bland Bjärvar och fäbodar

Denna sommar är kontrasternas. Från det stekheta Medelhavet förflyttade jag mig till den ursvenska naturen. Närmare bestämt till Ramundberget, där vägen tar slut…

Fäbod med fjälltopp i bakgrunden.
Under en vecka studerade jag det rörliga friluftslivet på sommaren för att kanske snappa en eller annan idé för Tyresös räkning.

Först måste man ju såklart konstatera att fjällvärlden på sommaren inte alls är så välbesökt som exempelvis under en sportlovsvecka. Ändå finns det mycket att göra. Under veckan vandrade jag en fäbodtur, paddlade kanot på Ljusnan och promenerade på kalfjället.

Det roligaste var kanotturen. Man glider sakta fram längs älven, spanar efter bäver, ser hur öringen vakar och vips, där lyfte en trana från sin häckningsplats. Väldigt spännande och avkopplande.

Vilka aktiviteter skulle vi då kunna överföra till Tyresö? Jag kan se flera faktiskt, även om vi varken har linbana eller dramatiska fjälltoppar.

Så här tar man sig upp på fjället om man vill.

Vi har redan idag mycket bra kanotvatten med möjlighet att paddla från Drevviken ända till Saltsjön, och vidare ut i skärgården för den som vill. Man skulle kunna skapa lite kortare, väl skyltade, turer som passar hela familjen.  
Företag som hyr ut kanoter finns redan. Kanske vill något av dem etablera sig i Alby till exempel?

Pedagogiska vandringsturer.


Fjällräven själv...













Vi har även en fantastisk natur att vandra i, med naturreservat och inte minst Tyresta Nationalpark. Det finns redan sex jättefina promenadkartor som är tillgängliga på flera olika sätt. 
Jag vet inte i vilken utsträckning de nyttjas idag, men dem kan vi definitivt bygga vidare på om vi vill. Kanske i samarbete med stiftelsen som driver nationalparken.

En stor konkurrensfördel vs Ramundberget har vi garanterat. Våra myggor är inte alls så många och absolut inte så aggressiva.

Bjärvarna då? Ja, de bor förmodligen där i byn. Jag vågade mig inte dit, man har väl sett ”Pistvakt”

Andra bloggar om, , , , .

Inga kommentarer: