måndag 19 november 2012

Låt folket bestämma själva den här gången

Nomineringarna till årets Jerringpris presenterades idag. Inga direkta överraskningar kanske, förutom att det kom med tre medaljörer från Paralympics.

De senaste åren har priset kanske inte gått till den som folket ansett gjort årets prestation, utan till någon vars specialidrottsförbund kampanjat bäst. Inget ont om segrarna, Therese Alshammar och Rolf-Göran Bengtsson, de var värdiga vinnare båda två, men jag tror inte de var vinnare hos "folket på gatan".

Jag var inne på ämnet redan förra året och orsakade en del debatt om det rättvisa i röstningsprocessen
Jag har alltså inget problem med att mindre specialidrottsförbund mobiliserar sina medlemsföreningar via Facebook, utskick och kampanjer. Det jag ifrågasätter är om priset i så fall verkligen speglar folkets vilja.

Det mest rättvisa sättet är naturligtvis att låta något opinionsinstitut undersöka frågan via en statistisk säkerställd metod. Tråkigare? Ja, kanske, men mycket mer rättvist.

Vem jag tror vinner i år? Zlatan, alla dagar i veckan.

Vem jag hoppas vinner? Lisa Nordén, alla dagar i veckan.

Jag tror också slutstriden kommer stå mellan dessa två, med handbollslandslaget som outsiders. I mitt tycke borde dessa tre, seglarna Lööf & Salminen samt Anna-Carin Ahlqvist återfinnas i topp 5.

Den som lever får se på Idrottsgalan efter nyår. Vad tycker du?

Relaterat: AB, AB, AB, DN, DN, DN, SvD, SvD, SvD.

Inga kommentarer: