måndag 23 september 2013

Vad är en bragd?

Henrik Stenson vann i natt slutspelet i golfens PGA-slutspel. Han blev alltså säsongens vinnare i den mest prestigefyllda av de golftourer som finns i världen. En makalös prestation och, förutom Annika Sörenstams dominans, den största svenska golfframgången någonsin.
Att bli etta efter en hel säsong är något annat än att spela en tävling i trance. Kanske jämförbart med att vinna en serie i någon bollsport.

Självklart kommer Stenson att dyka upp som en kandidat till Bragdguldet när det blir dags för juryns beslut. En som ifrågasätter om det är någon bragd att vinna i golf där ”rökande tjockisar kan hävda sig” är triathleten Jonas Colting.  Han tycker att ” någon som utfört en idrottsbragd åtminstone borde ha blivit lite svettig”.

Jag har stor respekt för Jonas Colting, både som idrottsman och som skribent, jag har t o m haft länk till hans blogg från min. Hans kommentarer är dessutom väldigt underhållande att läsa.

Hans ifrågasättande landar egentligen på att definiera ordet bragd i idrottssammanhang. Det är såklart en fråga där det inte finns något givet rätt eller fel. 
Jag håller med om att den romantiska bilden av en bragd, är en svettig och snorig idrottare som helt utpumpad sjunker ihop efter mållinjen och inte är talbar på flera timmar. Sådana prestationer vimlar det av ifall man studerar tidigare bragdmedaljörer. Utan att räkna är jag ganska säker på att längdskidåkning dominerar rejält.

Men, det finns även med ett antal skyttar på listan. Man blir knappast svettig av liggande skytte, eller hur? Jag är även lite tveksam till hur mycket svett ett höjdhopp som tar fem sekunder framkallar. Skulle det inte vara bragder i så fall? Skulle inte Patrik Sjöberg, Kajsa Bergqvist och Stefan Holm vara värdiga vinnare?

Nej, så enkelt är det inte. Förmågan att fokusera och avväga vilket slag som passar bäst i vilket läge i en golftävling för att sedan genomföra det är också en fantastisk prestation. Särskilt om den ska genomföras sjuttio gånger per runda.

Jag spelar golf så ofta jag kan, för att det är så jäkla kul och svårt, men har även på amatörnivå testat triathlon. Självklart är triathlon mycket hårdare och tuffare rent fysiskt, och ingen blev gladare än jag när Lisa Nordén tog hem medaljen i fjol, men mentalt är det ingenting mot golf.

Det enklaste jag kan komma på för att försöka definiera ordet bragd, är att det är oväntat. Oväntat som prestation eller på sättet det genomförs. I båda fallen är Henrik Stenson en solklar kandidat till Bragdguldet.

I slutändan tror jag ändå inte att det räcker mot Johan Olsson prestation på skid-VM, där är Jonas Colting och jag helt överens.

Relaterat: SvD, SvD, SvD, SvD, DN, DN, DN, AB, AB, AB, AB.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Dick.

Hur häftigt tror du det känns att veta att jag har haft en hel del att göra med Henriks pappa?!!

: )

Dick Bengtson sa...

#Bengt?# Jättekul. Det är lite som "jag mötte Lassie" :)