måndag 16 december 2013

Bokrecension – Morgon i Jenin

Morgon i Jenin är en släktkrönika som utspelas i Palestina mellan 1941 och 2002. Huvudperson och berättare är Amal Abdulheja som föds mitt under brinnande krig.
Vi får följa hennes uppväxt i skuggan av staten Israels födslovåndor och hur dessa händelser påverkar henne och många andra palestinier, men även israeler.

Boken är en både spännande och skrämmande berättelse om hur den lilla människan hamnar i kläm när världspolitiken målar med sina stora penseldrag utan att förstå, eller möjligen negligera, konsekvenserna på individnivå.

När jag började läsa tänkte jag möjligen att boken skulle vara en politisk pamflett, som ensidigt beskrev konflikten utifrån palestinsk horisont. Så var det inte.

Visst, bokens huvudperson är en palestinsk flicka och vi får följa hennes uppväxt i ett flyktingläger under olika perioder. Men boken beskriver också de våndor som unga israeliska soldater utsätts för när de med vapen ska försvara sitt nyvunna land.
En av Amals bröder, till exempel, försvinner redan som spädbarn under en attack och kommer att växa upp i en israelisk familj, utan att känna till sitt ursprung.

När jag läst ut boken så fylls jag av en blandning av hopp och hopplöshet. Ett hopp att det finns enskilda personer, som Amal, som kan se konflikten från flera perspektiv. En hopplöshet när jag inser att det inte är den typen av människor som sitter vid makten.

En tunn förhoppning är att makten på båda sidor kan tas ifrån krigshetsare med Koranen eller Bibeln i handen, och överlämnas till sådana som Amal. I så fall finns det trots allt ett litet hopp om framtiden.

Det är en bra och tänkvärd bok. Läs den!

Läs vad andra tycker här, här och här.

Relaterat: DN, DN, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD.

 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Koranen, Bibeln och (du glömde) Torahrullarna.

Detta är en konflikt som säkert kan hållas vid liv så länge mänskligheten finns på jordklotet.

Jag kan inte lösa den så jag lägger mitt krut på sådant som känns mer relevant.

Det är dock aldrig fel att ta till sig olika sidors tänkande i en situation som deras. Sådant berikar och kan vara till gagn i andra situationer.

Håll igång Dick. Detta hedrar dig.

: )

Tugga

Om några dagar vänder solen tillbaka igen. Det är väl på tiden, vah?!

Dick Bengtson sa...

#Tugga# Ja, det är kanske inte någon "feel-good-bok" direkt, men ändå inte helmörk.

Ja, på lördag vänder det. En av årets bästa dagar :-)