söndag 23 februari 2014

Piratpartiet – Ett enfrågeparti?

I veckan skrev jag ett inlägg som i en bisats nämnde Piratpartiet, där jag undrade om någon hört från dem sedan förra EU-valet.

Reaktionen lät inte vänta på sig. Ett antal pirater, med partiledaren (pirathövdingen?) i spetsen talade om för mig allt partiets representanter uträttat. Jag anklagades för härskarfasoner genom mitt kategoriska uttalande.

Alltid roligt med många läsare på min blogg, och alltid roligt med debatt.

Nu har jag läst en del på PP:s hemsida för att uppdatera mig och se om partiet har några åsikter i frågor som inte är digitala. Under avsnittet ”Vår politik från A till Ö” plockade jag fram några ämnen som ligger mig varmt om hjärtat.

Jag började med äldreomsorg. Någon sådan rubrik finns inte, däremot något man kallar ”Äldre och funktionshindrade”.

Ett citat från det avsnittet: ”Den digitala revolutionen har skapat fantastiska möjligheter att knyta kontakter, uppleva kultur, utöva kultur, skaffa kunskap och enkelt kommunicera med myndigheter. Många äldre och funktionsnedsatta står idag utanför detta.  Men det är viktigt att vi inte låter den nya tekniken skapa djupa klyftor i samhället mellan dem som vuxit upp med den och dem, för vilka den är en ny bekantskap. Samhället måste därför satsa mer på att utbilda äldre om hur de kan få glädje av teknikerna. Arbetet med att anpassa teknik och utrustning för funktionshindrades behov måste få ordentligt stöd.”

Min kommentar: Mest fokus på digitala frågor. Inget om finansiering eller olika boendeformer. Några rader om att alla ska ha ”rätt till mänsklig samvaro”. Jättebra, men vem skriver inte under på det?

Nästa fråga blev sjukvård. Där finns det inget specifikt ”digitalt”, men inte heller särskilt mycket med substans.  Vad sägs om: ”Den som behöver vård för HIV och AIDS ska inte riskera straffas” eller ”Alla i Sverige ska ha tillgång till en sjukvård av hög kvalitet.”

Min kommentar: Ett antal floskler som jag antar alla partier skriver under på. Ingenting om vårdens finansiering, valfrihet eller hur vi ska klara utmaningen med allt fler äldre medborgare.

Sista området i min spaning skulle bli skolan. Där finns det en del om skolans arbetsmiljö samt om läromedel och olika verktyg för inlärning. Gissa vilka?

Min kommentar: Oerhört svårt att få ett grepp om vad PP vill med skolan. Ska friskolor tillåtas? Ska vi ha betyg? Yrkesutbildningen? Jag hittar bara fragment, långt ifrån en genomtänkt politik.

Stora politikområden som trafik, försvar, klimatfrågan och utrikespolitik hittade jag ingenting om. I ärlighetens namn har jag inte lusläst sidorna, men i så fall har de gömt de områdena väl.

Min slutsats är ändå klar. Piratpartiet är kanske inte ett rent enfrågeparti, men däremot ett parti ensidigt inriktat på ett politikområde.

Så länge det inte handlar om digitala frågor såsom FRA, fildelning och Internet har inte PP någon politik i praktiken. Man kanske kan skaffa sig det på sikt, men den som eventuellt lägger sin röst på dem, vet inte vad den får i de flesta frågorna. Man köper m a o den digitala grisen i säcken.

Relaterat: DN, DN, DN, SvD, SvD, SvD, SvD.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Dick, ny vecka och nya insatser.

För mig är PP ett fåfrågeparti som skall finnas till hands i de nyare frågeställningarna. Deras målgrupp är definitivt inte äldre personer varvid de har vaga åsikter om äldreomsorgen. Deras komplement till området är bra eftersom man kan kasta bort hur mycket tid som helst vid skärmen. Dessutom tror jag inte att kostnaden för en dator med uppkoppling för åldringarna är speciellt dyrt. Ett plus till PP i det fallet.

Det förvånar mig att PP inte har någon skolpolitik. Man kanske tycker att det sköter andra bäst. Om PP hamnar i riksdagen lär de inte aspirera på en sådan ministerpost. Det känns väl rätt säkert, va?! Minus till PP eftersom mycket inlärning kan ske interaktivt.

Sjukvården är ett sådant stort ämne i dagens samhälle att även PP borde lägga mycket kraft på detta. Ett litet minus till PP där också.

Trots detta hoppas jag att du ser dem som ett bra inslag i hela den politiska debatten. Det är bra att frågor belyses från olika vinklar och jag är övertygad att vi skulle ha ett aningen mer slutet samhälle med mindre öppna debatter utan Piratpartiet. Jag anser att de är seriösa och skall tas på allvar där de agerar.

Moderaterna och Socialdemokraterna har lång tradition, stora organisationer etc och har givetvis därför bredare politik.

Låt de yngre och mindre partierna få växa i sin egen takt. Tids nog lär även Piratpartiet och Feministiskt Initiativ ha ett komplett partiprogram.

Översatt till näringslivet gäller det att växa i lagom takt.

Visa respekt för dina medtävlande Dick.

Nog om detta, vi hörs igen
Tugga

Dick Bengtson sa...

#Tugga# Jag har respekt för mina medtävlare. Annars hade jag ju inte ens brytt mig om att försöka få svar om deras politik.

Nu är ju inte vare sig PP eller Fi några spelare, än så länge, vare sig på lokal eller regional nivå där jag rör mig.

Men det är det svårt för en seriös väljare att rösta på dessa partier, eftersom man inte vet vad man får i frågor som inte tillhör deras "hjärtedito".
Vill man vara lite elak, kanske även SD finns bland dessa. Vem vet vad de vill i frågor som inte rör invandring och integration?