måndag 7 april 2014

Var är invandrartjejerna?

Jag har ofta förmånen att se damidrott i de stora lagsporterna på nära håll. Tyresö har som bekant mycket framgångsrika lag i fotboll, handboll och innebandy.

Igår såg jag till exempel hur Tyresö Trollbäckens innebandytjejer krossade Västerås i en avgörande kvalmatch till division ett. Häromveckan blev Tyresö Handbolls damlag klart för elitserien. 
Som en parentes kan jag konstatera att det inte fanns några huliganer på plats, vilket det f ö aldrig gör när tjejer spelar…

När jag i matchprogrammet läser lagens laguppställningar slås jag av att det inte finns ett enda namn där som indikerar invandrarbakgrund. Samma sak är det i princip för handbollstjejerna.
Jag kollade även upp matchtruppen inför VM-kvalmatchen i fotboll mot Nordirland i helgen. Förutom Kosovare Asllani är det bara svenskklingande namn.
Jag vet att basketen har kommit en bit på vägen, men övriga stora bollsporter har mycket kvar att göra.

Det här är inte menat som kritik mot svenska föreningar, men helt klart är att det finns en stor outnyttjad resurs, en potential att ta tag i och att utveckla.

Förutom att tillföra sina lag mer talang, så skulle fler tjejer med invandrarbakgrund också underlätta integrationen i samhället.
Dessutom, och detta är jätteviktigt, så skulle det kunna hjälpa många invandrartjejer att frigöra sig från familjer (läs fäder och bröder) som inte vill ge tjejerna samma chans och möjlighet som killarna.
En nyckel skulle kunna vara att försöka rekrytera kvinnliga ledare som själva har invandrarbakgrund. En annan att utnyttja de få förebilder som faktiskt finns.

Jag vet att alla tjejer kan, men alla får inte chansen! Det måste vi ändra på!


Relaterat: DN, DN, DN, DN, AB, AB.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Dick,

bloggen är klockren. Det gäller att hitta bra förgrundsgestalter till de som blockerar flickorna.

En bättre bevakning av internationell damidrott kan vara en möjlig lösning.

Tugga