onsdag 11 juni 2014

Så här går det i VM

Imorgon startar det evenemang som jag rankar högst, alla kategorier. VM i fotboll i Brasilien.

Min topplista för idrottstävlingar ser ut så här:

1)
VM i fotboll/herrar (med Sverige)
2)
VM fotboll/ herrar (utan Sverige)
3)
Fotbolls-EM/ herrar (med Sverige)
4)
Fotbolls-EM/ herrar (utan Sverige)
5)
Ryder Cup (golf)
6)
Iron Man Hawaii (triathlon)
7)
VM i fotboll/damer (med Sverige)
8)
Solheim Cup (golf)
9)
VM i friidrott
10)
Sommar-OS

När jag tittar på spelschemat tycker jag att grupperna är väldigt obalanserade. Förmodligen därför att FIFAS ranking inte hänger med.
Grupp E, exempelvis, med Schweiz, Ecuador, Frankrike och Honduras ser direkt svag ut, medan grupperna D (Italien, England, Uruguay) och G (Tyskland, Portugal, Ghana och USA) är riktiga getingbon.

I det här inlägget tänker jag nöja mig med att tippa vilka 16 lag som går vidare från gruppspelet.

I grupp A tror jag det står mellan Mexiko och Kroatien om vilket lag som följer Brasilien vidare. Hjärtat säger Mexiko, men hjärnan säger Kroatien och så får det bli.


Grupp B innehåller regerande mästarna Spanien som säkert tar sig vidare. Sedan tippar jag faktiskt offensiva Chile framför allt mer åldrande Holland. Nu borde ju alla veta att Robben inte kan skjuta med sin högerfot.

C-gruppen bedömer jag som en av de svagare. Här går mitt tips till Drogbas Elfenbenskusten och Japan. Kvicka, disciplinerade japaner vinner över gamla greker och odisciplinerade colombianer.

Dödens grupp, D, kan sluta hur som helst mellan Uruguay, Italien och England. Här får hjärtat bestämma. Uruguay, förhoppningsvis med min favorit Forlan i fornstor form och Italien, med frisparksgeniet Pirlo och den totalt oförutsägbare Balotelli går vidare. Engelsmännen måste inse att 1963 var länge sedan.

Grupp E är också relativt svag. Här tror jag att Frankrike och Schweiz går vidare på bättre taktiskt kunnande. Inget av dessa lag har dock något att hämta i åttondelen senare.

F-gruppen innehåller ett av favoritlagen, Messis Argentina. Utöver dem tror jag att de offensiva ”örnarna” från Nigeria går vidare.

Grupp G är den som är svårast att tippa. Alla fyra kan faktiskt gå vidare. Tysklands lagmaskin kommer dock fixa det och jämte dem blir det Portugal, såvida Ronaldo är frisk och spelklar.

Belgien är en outsider denna gång och går vidare från grupp H. Tror faktiskt att de får sällskap av Ryssland, som i Capello har en av de absolut bästa coacherna.

Jag lär återkomma när det finns facit och dammet från gruppspelet lagt sig.

I övrigt är det som vanligt inför ett stort mästerskap. Kaos och strejkande som försöker använda uppmärksamheten till att driva sina frågor.

Det har väl aldrig varit tydligare än nu att politik och idrott hör ihop som ler och långhalm.   

Relaterat: DN, DN, DN, DN, DN, DN, DN, Resumé.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sånt här är skitkul:

Brasilien - Kroatien
Holland - Chile
Colombia - Elfenbenskusten
Italien - Costa Rica
Frankrike - Schweiz
Argentina - Iran
Tyskland - USA
Belgien - Ryssland

Jag är nog europeisk så därför tror jag mest på dem.

Spanien missar åttondelen. Det är inte lätt att försvara ett VM-guld när man inte får spela kvalmatcher. Kolla mästarna Frankrike under VM i Sydkorea/Japan t ex.

Iran har ett rätt bra landslag. Det går aldrig att räkna bort dem. Skrällvarning där.

Det är likadant med sparka-och-springlaget USA. Om de lär sig lite taktik kan de bli ruskigt starka. Men eftersom en tävling ofta innehåller överraskningar chansar jag med dem.

F ö känns det konstigt att du sätter sommar-OS först på tionde plats.

Ha en bra midsommar
Tugga

Dick Bengtson sa...

#Tugga# Tack för ditt tips. Vi får väl jämföra efter gruppspelet. Nu fick du ju fördel av att ha sett de första matcherna, men det bjuder jag på..:-)

Sommar-OS har blivit för plottrigt. Kanske skulle det bli roligare om bara de mindre sporterna fick chansen att visa upp sig var fjärde år.
Fotboll, basket, handboll m fl behöver inte uppmärksamheten, tycker jag.