torsdag 16 oktober 2014

Allt för maktens köttgrytor

Igår meddelade den nya röd-grön-rosa majoriteten i Stockholm att Bromma flygplats ska läggas ner senast 2022.
Visserligen finns det en brasklapp i deras överenskommelse som säger att det förutsätter att: ”… Bromma flygplats kan avvecklas utan att förutsättningarna för jobb och utveckling i regionen försämras…”.
Men den formuleringen är såklart bara en rökridå från (S) för att försöka mildra den kritik som de vet kommer från många håll. Man behöver inte vara någon kärnfysiker för att räkna ut att ett sådant beslut hotar tillväxten i regionen.
Dessutom vill den nya majoriteten omförhandla finansieringen av Förbifart Stockholm så att pengarna från biltullarna bara ska gå till kollektivtrafiken. I ett huj så försvinner i så fall 23 miljarder från den finansieringen.

Miljöpartiet, Vänsterpartiet och FI (?) var i valrörelsen tydliga med att det var precis det här de ville. Lägg ner Bromma flygplats och stoppa förbifarten. Men Socialdemokraterna?

Det (S) kommunicerade, visserligen svagt, var att de stod fast vid de överenskommelser som gjorts.

Frågan som man då måste ställa sig är om Socialdemokraterna i Stockholm totalt saknar heder och gör allt för att komma åt maktens köttgrytor? Är man så svag i förhandlingarna med Mp, V och Fi att man lägger sig platt som en dörrmatta för de andra?

Att hela Sverige skulle påverkas av en nedläggning av Bromma är tydligt och manifesteras t ex av att S-märkta kommunalråd från Norrland protesterar mot beskedet. Ambulansflyget använder Bromma för att spara minuter och därmed liv. Är det något man kan blunda för?

Stockholm är den enda huvudstaden, tillsammans med Tirana i Albanien, i Europa som saknar kringfartsled. 
Med det här beskedet riskerar förbifarten att försenas ytterligare. En modern storstad måste ha lösningar för både biltrafik och kollektivtrafik. Det vet Socialdemokraterna. Frågan är då om de är så makthungriga att de inte vågar stå för det. Gårdagens besked visar tyvärr att svaret på den frågan är ett ja.

Relaterat: DN, DN, DN.

Inga kommentarer: